Efecte Sport

Dependenta de mancare, pericol pentru sanatate

Ai simtit vreodata ca pofta de a manca o prajitura sau o felie de pizza te depaseste, insa nu iti era foame? Dependenta de alimente este o problema care trebuie tratata corespunzator si care poate fi depasita prin motivatie, autocontrol si informatie. Dependenta de anumite alimente este un soi de tulburare alimentara in care persoana devine obsedata de un anumit aliment sau bautura, pe care o consuma zilnic, in cantitati foarte mari si fara de care nu concepe sa traiasca. 

 

Cu siguranta ne intrebam acum, de unde vine dependenta alimentara? 

 

Daca ar fi sa vorbim in termeni medicali, am putea spune ca stimulatorii de gust si restul substantelor prezente in anumite alimente genereaza o predilectie pentru acel aliment. Spre exemplu, monoglutamatul de sodiu prezent in anumite mezeluri genereaza o stare de bine, de satisfactie, pe care, ulterior, o asociem cu alimentul respectiv si deci incepem sa-l consumam din ce in ce mai des. Pe scurt, dopamina este emanata in corp prin repetitia anumitor activitati si automat acestea determina dependenta.  

Conform specialistilor, anumite mancaruri declanseaza un comportament specific dependentei, asemanator dependentei de droguri sau alte substante. Nicotina creeaza dependenta. La fel se intampla si cu drogurile cum ar fi cocaina sau heroina. Toate aceste droguri pot sa activeze anumite mecanisme in creier care in final sa duca la producerea dopaminei care ofera tocmai acel sentiment de  placere maxima. Dorinta este atat de puternica incat depaseste ratiunea si nevoia de a satisface aceasta dorinta devine o misiune ce consuma toata energia indivizilor,  punand pe prim plan indeplinirea unei satisfactii imediate ce poate avea efecte negative pe termen lung. 

 

Care este profilul dependentului de alimente? 

 

Desi se intalneste la ambele sexe, se pare ca mai afectate de o forma de dependenta alimentara sunt femeile. Daca tratam aceasta dependenta ca o tulburare alimentara, atunci putem sa spunem ca ea este imbinate si cu alte dependente precum cea de alcool, tutun sau cafea. De asemenea, ea poate coexista si cu alte afectiuni psihice, ca depresia sau anxietatea. De multe ori, debuteaza in perioada adolescentei sau la adultii tineri si se mentine chiar si pe perioade foarte lungi. Daca ne uitam in jur, o sa observam oameni dependenti de: carne branza, fainoase, bauturi dulci, cafea, dulciuri, prajeli. 

 

Care sunt cele mai populare alimente care stimuleaza placerea mancatului? 

 

De vina aici este zaharul, asa numita „benzina” a corpului uman. Omul este genetic structurat sa prefere gustul dulce pentru simplul fapt ca din zahar ne luam glucoza care ne ofera energie. Totodata, ne place si gustul de grasime, pentru ca si din grasime putem sa luam energie. Din aceste doua preferinte pot rezulta o serie intreaga de dependente: de dulciuri, de prajeli, de carne grasa, de lactate, de fainoase si de bauturi dulci. Mai exista o serie de substante de sinteza, cum este sarea chinezeasca care se gaseste astazi in foarte multe alimente si care genereaza tot un soi de dependenta. In general, cream dependente de alimente care ne dau o stare de confort, ne fac sa ne simtim bine. 

 

Cu ce putem inlocui alimentele care dau dependenta? 

 

Cu alternativele sanatoase! Putem sa inlocuim covrigul sau saratelele cu biscuiti integrali, daca tinem neaparat sa mancam fainoase. Orice dulce poate fi inlocuit cu succes cu fructe sau ciocolata neagra, lactatele pot sa fie de capra si cat mai maturate, prajelile pot fi inlocuite cu alimente gatite la abur sau la cuptor, bauturile dulci se pot inlocui cu smoothie-uri delicioase de fructe sau de legume ori sucuri presate la rece, iar carnea grasa poate fi inlocuita cu peste. Mezelurile nu le putem inlocui, deci ar fi bine sa le consumam cat mai rar posibil. Nu este la fel de satisfacator la inceput, dar gusturile se educa! 

 

Cum putem gestiona dependenta si cum o putem depasi? 

 

Intelegerea modului in care anumite comportamente de alimentare poti fi cauzate de aceleasi procese din spatele comportamentului specific dependentilor ar putea explica supraalimentarea. 

Prin definitie, oamenii cu exces de greutate mananca in mod constant mai mult decat au nevoie. Acest fapt ridica o intrebare fundamentala, si anume, de ce continua oamenii cu exces de greutate sa manance, atunci cand ei stiu la nivel intelectual ca reducerea caloriilor ar fi mai sanatoasa? Unii dintre ei incearca de multe ori sa reduca numarul de calorii, dar nu reusesc. Este acest lucru simpla lipsa de vointa suficienta sau ar putea exista aspecte ale alimentarii care conduc la supraalimentare la nivel biologic? 

Aici vorbim despre doua aspecte. Fie este vorba de o predilectie pentru anumite alimente, de genul „nu pot sa beau cafeaua decat cu lapte” sau „dupa fiecare masa, simt pofta de un dulce”, chestiuni care se pot regla destul de usor prin inlocuirea acestor obiceiuri cu altele mai sanatoase si cu un mic efort de vointa din partea subiectului. Daca vorbim de dependenta de alimente ca tulburare alimentara, atunci este clar nevoie de interventia unui psihoterapeut impreuna cu care dependentul sa poata regla mecanismele psihice care il determina sa aiba un asemenea comportament. In zilele noastre, din ce in ce mai multe persoane se refugiaza in mancare sau alcool si, din pacate, nu exista inca suficienta informatie care sa ii indrume pe acesti oameni catre ajutor specializat. 

Daca la mijloc exista factori biologi, s-ar putea sa existe moduri de a interveni pentru a face dietele si pierderea greutatii mult mai usoare. Mancarea unui numar mai mic de alimente cu indice glicemic mare cum ar fi painea alba, de exemplu, ar putea sa tina cresterea nivelului de zahar din sange la un nivel minim, care ar putea sa regleze activitatea creierului responsabila cu oferirea recompenselor si de a usura astfel resimtirea poftelor alimentare. 

 

Așdar, ne putem controla greutatea intr-o mare masura si implicit poftele, deci nu ne ramane decat sa gasim alternativele sanatoase ale fiecarui aliment de care sunt dependenti si impreuna cu o vointa de fier si un obiectiv bine stabilit, se poate birui.  

Cel mai bine este sa ne investim energia in a intelege cum putem folosi alimentatia si miscarea in folosul nostru, in loc sa ne satisfacem dorintele imediat, iar pe viitor sanatatea noastra sa fie cea care sufera.  

 

Inapoi la lista

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.